onsdag, augusti 28, 2013

Det goda spelet

Jag trodde att IOGT NTO som har Miljonlotteriet var seriösa, men allt handlar bara om pengar, så känns det. 
Spelansvar - Viktigt för Miljonlotteriet, vad innebär det i praktiken?  I tidigare blogginlägg har jag belyst IOGT-NTOs beroende av spel och dess kluvna förhållande till monopol.  En organisation som säger sig arbeta mot beroenden är samtidigt i princip helt finansierad av beroendeframkallande verksamhet. Från IOGT-NTOs sida sägs balansen ligga i det unika ansvar man tar, det sk spelansvaret. Kombinerat med lite efterforskning beslöt jag mig för att själv prova Miljonlotteriet för att bilda mig en bättre uppfattning.

En initial sökning hos Konsumentverket visar att sedan februari 2011 till dags dato har 87 anmälningar gjorts mot Miljonlotteriet. Konkurrenten Svenska Spel har under samma period 22 anmälningar. Då Svenska Spels omsättning ( 8 miljarder SEK)  är 16 gånger Miljonlotteriets är det en anmärkningsvärd siffra. Majoriteten av anmälningar rör marknadsföring och sk. negativ avtalsbindning. Anmälarna är framförallt kritiska till att det är otydligt eller dolt att man låser upp sig till en prenumeration istället för ett enstaka köp. Trots ett antal anmälningar och löften om att förändra sättet att arbeta verkar problemen fortsätta

Uppdatering 2013-11-15. Miljonlotteriet är nu uppe i 102 anmälningar hos Konsumentverket. Konkurrenten Postkodslotteriet som figurerat frekvent i pressen har 2.

 Precis innan sommaren anmälde jag mig till Miljonlotteriets internetspel och erbjuds direkt en insättningsbonus på 100%.  De "extra" pengarna kan utnyttjas efter det den första insättningen spelats upp. Genomgående har Miljonlotteriet mycket erbjudanden, rabatter, köp tre - betala för två och liknande. Jag kan inte undgå att dra paralleller med  IOGT-NTOs farhågor och kritik mot vinklubbar där förväntade problem med just den typen av erbjudanden framhävs.


Liknande erbjudande har efter min registrering fortsatt att skickas, t.ex. bonus vid spel under förmiddagar, extra insättningsbonusar och liknande. Jag  registrerade mig samtidigt på Svenska Spel och har under perioden inte fått dylika erbjudanden från dem. Så vad gäller direktmarknadsföring framstår Miljonlotteriet som betydligt mer aggressiv än sin statliga konkurrent.


Av spelen som erbjuds på internet är det nog bingo det som anses skapa mest spelproblem. En reflektion då jag spelar , baserat på användarnamnen, är att majoriteten spelare är kvinnor. Många av dem kommer igen, spel efter spel, dag efter dag. Man får en uppfattning att de lever delar av sitt sociala liv på spelsidorna där de också kan chatta med andra spelare. Flera kommenterar också att de spenderat mycket tid eller pengar utan att få de vinster de hoppas på
lagt många hundra (anm.:bingobrickor) flera dar i rad utan vinst -- Mia
Miljonlotteriet har enligt egen utsago ett omfattande program för att hantera spelare med problem. Bland annat finns ett frivilligt test där man kan analysera sina spelvanor. De flesta som arbetar med beroende personer brukar vara överens om att förnekelse är ett stort problem, då få vill erkänna att de har ett beroende. Ett självtest blir därför ett trubbigt verktyg  För att prova funktionen så valde jag svarsalternativ med höga indikationer om beroende. Testet gav också -- "du har mycket problematiska spelvanor".  Att testet visade att jag "har" den typen av problem påverkade på inget sätt Miljonlotteriets agerande. Det gick fortsatt att spela och även sätta in mer pengar utan några som helst varningar eller påminnelser. Även marknadsföringen fortsatte som vanligt.


Det kan vara så att spelet stoppar vid en viss nivå. Mina insättningar uppgick till 600 kronor. Långt under den maximala dagsbudget av 10.000 kronor som definierats av lotteriet. Det var dock en summa som undertecknad inte var intresserad av att spendera. Det är också en summa som får en att fundera, finns det personer som spelar för den typen av belopp?

Efter att själv ha upplevt hur spelen profileras och marknadsförs samt provat några av verktygen för spelkontroll, vilka verkar vara lite av ett spel för galleriet, så bör spelansvar kanske bättre uttryckas: spelarens ansvar.

Det här inlägget avslutar min serie om IOGT-NTOs spelverksamhet. Vad har det med alkoholpolitik kanske den intresserade läsaren undrar? Vad jag har försökt belysa är att IOGT-NTO som verksamhet har hamnat väldigt långt från sina ideal. Samtidigt som man förordar en restriktiv hållning för alkohol driver man en rent affärsmässig verksamhet inom spel. I princip alla argument som IOGT-NTO för fram för en restriktiv alkoholpolitik borde med samma logik gälla även för spel.

Som en slutkläm är det intressant att jämföra hur å ena sidan kritik förs fram mot att aktörer inom alkoholområdet med hur IOGT-NTO själva agerar Några av de områden som ofta kritiseras och anses öka beroendeproblemen
Avslutningsvis så kommer jag att sätta in samma belopp, 600 kronor som jag spenderade på IOGT-NTOs spel till Spelberoendes Riksförbund. Trots allt vill jag ju att de får nödvändiga medel för att arbete mot beroenden andra skapar. Som för alkohol tror jag inte att spelberoende kan lösas med statliga monopol men jag tror att riktigt ideella organisationer kan göra en skillnad.

7 kommentarer:

  1. Skrämande! Nu är jag inte lika opartisk som du Anders eftersom jag arbetar med vin, men så här lät det när min mamma fick säljsamtal från Miljonlotteriet. Hade du varit pensionär så hade du kanske inte frivilligt satt in 600 kronor utan blivit lurad till en prenumeration. IOGT-NTO ringer mamma

    SvaraRadera
  2. Jag ställde frågan på IOGT-NTO's tidning Accent: Är det pga konkurrensen som IOGT-NTO genom Miljonlotteriet drar på sig betydligt fler anmälningar än det statliga monopolet företaget Svenska Spel får?

    Jag fick svaret av chefredaktör Pierre Andersson:

    Nja. Det är väl snarare så att Svenska spel inte rekryterar prenumeranter? Alls? Hyfsat olika verksamheter.

    SvaraRadera
  3. Tack Peder, att lyssna på samtalen ger en ytterligare dimension. Jag vet att det finns personer inom IOGT-NTO vilka är djupt kritiska till spelverksamheten men de drunknar i det massiva motståndet mot att göra något.

    Att man vänder sig till äldre är djupt tragiskt. Finns ju ett antal historier om äldre som inte fullt har styrkan att stå upp mot direktförsäljningen.

    Rekommenderar alla att läsa Peders blogg och lyssna på samtalen.

    SvaraRadera
  4. IOGT-NTO är som gamar! Nu är medlemmar irriterade kring deras satsning på att man skall skriva testamente, så när man dör går tillgångarna till IOGT-NTO. http://www.accentmagasin.se/nykterhet/iogt-nto-kritiseras-for-testamentsutskick/

    SvaraRadera
  5. Din granskning av Miljonlotteriet blev för mycket för IOGT-NTO som censurerar sin hemsida från att medlemmarna skall få veta hur illa det är. Skärmdump från IOGT-NTO's Facebook-sida Klicka här

    SvaraRadera
  6. Fredrik18:00

    Ja, det är lite förvirrande att en blogg som påstås handla om "En bättre dryckeskultur" skriver så mycket om spel. Vad kan det bero på? Märkligt det där...

    Att jämföra kritik mot alkoholindustrin med kritik mot företag som sysslar med spel kan man göra. Det är dock viktigt att upplysa om en sak: spel och alkohol är INTE samma sak. Det är inte så att folk får stryk och blir våldtagna varje helg på grund av spel. Det är inte så att barn är otrygga och inte vågar ta hem kompisar på grund av spel. Spelande har många negativa sidor för många personer, men det är inte samma sak som alkohol.

    Detta tycks mest vara ett insinuant sätt att smutskasta IOGT-NTO:s verksamhet för nykterhet och minskade alkoholproblem. I IOGT-NTO finns tusentals människor som varje vecka arbetar helt ideellt för en fråga de brinner för. Även att arbeta ideellt kostar dock pengar. IOGT-NTO har trots det väldigt små ekonomiska resurser jämfört med alkoholindustrin som plöjer miljarder på att öka människors lidande för att själva tjäna mer pengar.

    Bör inte spelverksamhetens baksidor diskuteras? Självklart. Det sker i IOGT-NTO:s tidning Accent och i många andra sammanhang. När det kommer osakliga påhopp från personer som gillar att smutskasta IOGT-NTO är det dock mindre intressant att ta det på allvar.

    SvaraRadera
  7. Fredrik.

    Tack för din kommentar.

    Min blogg handlar om och kommer fortsatt att handla om alkoholpolitiken i Sverige. En politik som idag framförallt domineras av en trångsynthet kring vilka medel som bäst ger medborgarna en bättre relation till alkohol. IOGT-NTO är en av de mest drivande för förbudsmentalitet, begränsningar och ett monopolistiskt system. Man är en politiskt kraft, dels genom en ohelig allians med företaget Systembolaget dels genom stora resurser som används till lobbyverksamhet. Resurser som skapas genom att man bedriver spelverksamhet. Att påpeka den uppenbart kluvna hållningen till beroende och monopol som IOGT-NTO har är viktigt för att läsaren själv ska kunna bilda sig en uppfattning om trovärdigheten i budskapet som föreningen förmedlar. Vad som gäller för ett beroende verkar inte gälla för ett annat.

    Jag förutsätter att du på något sätt är aktiv inom IOGT-NTO. Men även som IOGT-NTOare är det ibland viktigt att ta av sig de rosafärgade glasögon genom vilka man ser verkligheten. Att ni inom rörelsen diskuterar ändrar ju på inget sätt hur ni agerar. Samma mantra upprepas, spel är inte så farligt och vi har spelansvar. Föreslår att du läser exempelvis “När allt är förlorat” av Joakim Björck. Kanske kan lite av det rosa skimret tonas bort och du kan se lite klarare på vilka problem spel kan orsaka.

    Vad gäller osaklighet, peka gärna ut felaktigheter. De källor jag har använt är angivna och mina erfarenheter från spelet beskriver hur Miljonlotteriet fungerar. Senast idag fick jag ett nytt reklambrev från dem där jag skulle "få en mysig höstbonus", bara jag satte in lite mer pengar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.